torsdag 17. januar 2013

Motivasjon, metoder & mot

Dette er tre viktige ord som denne bloggen vil ha mye fokus på.

MOTIVASJON - kommer fra ordet «to move», å bevege seg. Hva vil du? Vil du ha det som det er eller vil du ha en endring? Finner vi nok mening i det nye eller ønsker vi å mestre noe mer vil vi si ja til endring. Hva vil du? Dette er et spørsmål som retter seg mot en mulig bevegelse, men ikke nødvendigvis. Hva vil du? Eksempel: Jeg vil fortsette å være i samme jobb jeg, men vil lære meg å sette mer pris på den. Hvorfor er det viktig å tenke på hva du vil? Fordi det skjerper din bevissthet og hjelper deg til å ta bevisste valg. Du får motivasjon til å handle, til bevegelse.

METODE - Hvordan skal du komme deg fra tanke til handling? Under fokus på metoder vil jeg ta opp ting som ofte stopper gjennomføringen av endring og hvordan du kan komme forbi dem. Typiske hindre er frykt, andre mennesker, tid, penger, informasjon, evner og stress. Her vil jeg gi konkrete oppskrifter som kan brukes «as is».

MOT - Både små og store endringer kan kreve at du er modig. Du har fått oppskriften for eksempel på hvordan skape nok tid til å trene (trene før frokost, mens resten av familien sover), men hvordan ha nok mot til å si nei til ektefellen som vil at du skal være oppe med han til langt på natt? Her trenger du kanskje noe ekstra, en påminnelse om at sier du i fra at det å trene annenhver dag om morgenen er svært viktig for deg og at du sette stor pris på å kunne legge deg tidsnok slik at det kan gjennomføres er sjansen for at du får et «ja» tilbake 99 %.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar