fredag 18. januar 2013

Hvilke investeringer i mennesker lønner seg?

Vi lever i en virkelighet hvor økonomi til stadighet er et tema. Som leder eller medarbeider i en hvilken som helst virksomhet vil du ofte møte spørsmålet om hvilke investeringer som er økonomisk forsvarlige.

Investeringer kan veldig forenklet deles i to grupper. Investeringer i materielle verdier, eksempelvis ny teknologi, eller i organisasjonens immaterielle verdier – menneskene som jobber der.

Det er flere måter å investere i mennesker på. En aktuell investering er i menneskenes faglige kompetanse og selvutvikling. Oppstarten av høsten er ofte tiden hvor du vurderer aktuelle utgifter i form av kurs, seminarer eller turer for medarbeiderne. Er det for eksempel lønnsomt å bruke penger på en tur til Barcelona? Eller hvilke kurs skal støttes? Skal bare kurs med et relevant faglig innhold gis økonomisk støtte?

I min jobb som personlig coach og lederutvikler jobber med flere ulike organisasjoner samtidig. Uavhengig av type organisasjon møter jeg til stadighet en bekymring for at kurs eller turer for medarbeiderne ikke skal gi god nok avkastning. I denne artikkelen vil jeg gjerne dele noen av mine erfaringer og refleksjoner med deg.

Intensjonen med å gå på et kurs eller være med på et seminar er ofte å bli tilført ny kunnskap. Ut fra en slik holdning vil diskusjonen knytte seg til økonomisk lønnsomhet og rasjonelle betraktninger. Vil den tilførte kunnskapen være mer verdt mer for organisasjonen enn utgiften til kurset?

Jeg vil hevde at det å være med på et kurs – uansett innhold – dreier seg om mye mer enn å bli tilført ny kunnskap. Deltakelse på hvilket som helst kurs vil også ha viktige immaterielle sider. Når mennesker møtes som aldri har vært sammen før eller i en setting som er ny for gruppen åpnes det muligheter for givende relasjoner. I møte mellom mennesker er det mulig å skape ny innsikt, forståelse og gjensidig anerkjennelse av hverandre. Alle mennesker har noe å tilføre hverandre hvis vi er åpne for dette. Forfatteren Paulo Coelho (les for eksempel Alkymisten) har inspirert meg til å være mer nysgjerrig og åpen når jeg møter nye mennesker. Jeg spør gjerne meg selv hva kan dette møtet gi meg eller åpne opp for? En annen mulig holdning er hva kan jeg lære herfra?

Enten du er tilrettelegger for andres deltakelse på kurs eller selv skal være med er det viktig å tenke igjennom de immaterielle sidene i forkant. Det vil gjøre en forskjell for tilstedeværelsen under kurset når intensjonen for deltakelsen er bevisstgjort i forkant. Jeg erfarer ofte meg hvor liten tid flere bruker til å tenke igjennom sitt utbytte på et personlig plan.

Spørsmål du kan stille deg selv eller utfordre dine medarbeidere til å stille i forberedelsen er disse:

-        Hva vil jeg skal bli tilført meg gjennom dette kurset?
-        Hvordan ønsker jeg å bruke kunnskapen eller innsikten i etterkant?
-        Hvordan skal jeg sikre at jeg bruker det jeg lærer?
-        Hvor mye vil jeg sette av til å bearbeide kurset og hvorfor?
-        Hva er jeg villig til å gi før, under og etter kurset for å få maksimalt utbytte?

Jeg vil hevde at investeringer i menneskers selvutvikling som regel vil være lønnsomme for organisasjonen. Det er imidlertid ikke mulig å se etter utbyttet i rene penger. Jeg blir ofte spurt om deltakelse på coaching kurs lønner seg økonomisk. Det kan jeg ikke vite sikkert. Det jeg vet er at gode relasjoner og opplevelsen av å være med noe meningsfylt for den enkelte alltid har noe for seg. Noen ganger med en gang i form av for eksempel økt motivasjon. Andre ganger etter en viss tid fordi inntrykkene fra kurset setter i gang viktige refleksjoner for eksempel om hvorfor vil jeg jobbe for min organisasjon og hva jeg bidra med mer fremover.

Uansett hvilket investeringsnivå i immaterielle verdier du velger å tilrettelegge for eller jobbe for i din organisasjon utfordrer jeg deg til å tenke igjennom spørsmålet jeg stiller her.

Vi mennesker har enorme ressurser. Forvaltningen av disse ressursene må vi stå opp for selv og ta ansvar for.

At du er motivert for det du gjør og føler deg hjemme i din organisasjon har betydning for flere enn deg selv. Det som gir deg påfyll er viktig. Så kanskje et kurs i noe som virkelig vil inspirere deg personlig er det du skal være med på denne våren?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar