onsdag 16. januar 2013

Mer energi!


Energi er nødvendig for å ha driv, engasjement og guts nok  til å komme opp på et bedre nivå. På i jobben og i privatlivet. Det er mange måter å få mer energi på. Men først må du bestemme deg, ha en slags «generalforsamling» med deg selv og ta et skikkelig standpunkt; «Jeg vil ha mer energi!». Nivået du er på i dag holder ikke. Når dette er holdingen er du klar til å handle.

Det opplagte er at energi får du når du er motivert. Motivert blir du når du gjør noe som er bra for deg og som gir deg tro på bedring.

Hva er bra for deg å gjøre og som gir energi? Her er det selvsagt mange muligheter. Jeg skal her gi deg litt fra det som funker for meg og det jeg ser funker for andre.

Hva funker for meg? Her er min daglige metode for å skape energi i hverdagen:
  • Om morgenen – før jobb: Trene inne dans eller styrketrening, løpe eller gå raskt ute, meditere, ideelt tidsbruk 1 time til halvannen time. Og 15 minutters trening og 10 minutters meditasjon er også en struktur. 
  • Lese noe interessant, gjerne om morgenen.
  • Gjøre noe for andre, skrive, ringe og gi større eller råd.
  • På vei til jobb: Visualisere hvordan en god dag ser ut og minne meg om hvordan en god fremtid ser ut.
  • Bruke minimal oppmerksomhet på det som har gått galt i fortiden, eller som går galt i dag.
  • Tenke umiddelbar løsning på problemer som oppstår.
  • Ha kontinuerlig fokus på læring og utvikling.
  • Feire oppnåelser! Si «Yes» ofte!

Hva ser jeg funker for andre?
  • Ta tak i det som tapper energi, f.eks. en vanskelig sjef, en lite oppmerksomhet partner, et rotete hjem, mangel på struktur på jobben eller ansvarsløse medarbeidere på en strategisk og smart måte. Tenke igjennom hva er alternative måter å endre situasjonen på.  Hva skal du takle bedre? Og hva må du mer konkret ta tak i for å få endret hele eller deler av situasjonen. 
  • Be om hjelp.
  • Ta tiden til deg og bruke den også til egen fordel.
  • Slappe mer av, gi mer «F». 
  • Trene opp evnen til ikke å ta ting personlig.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar