mandag 21. januar 2013

Forbedringsprosjektet – hva er din grunnleggende holdning og motivasjon?

Gode holdninger = gode handlinger.

En holdning er en tanke som du tror så sterkt på at den fremstår som en sannhet.  M.a.o. en holdning er en tanke som er sterkere enn vanlige tanker. Eks. Jeg vet jeg vil lykkes med forbedringsprosjektet. Eller; Jegser ikke hvordan jeg skal få tid til forbedringsprosjektet.

Andre eksempler på gode holdninger:
Jeg stoler på at jeg vil lykkes med forbedringsprosjektet.
Jeg ser frem til den utviklingen forbedringsprosjektet vil gi meg.
Jeg vil ta nødvendig risiko for å styre forbedringsprosjektet i havn.

Motivasjon er et utslag for hvor mye du kan tenke deg å handle på det du ønsker eller skal gjøre. Motivasjon henter du fra din holdning, dine verdier, dine erfaringer, din historie og dine ønsker og mål.

Det finnes i grunn bare 3 ulike typer motivasjoner for handlingene du utfører eller mål du setter deg:
Press utenfra eller du MÅ lykkes
Rasjonalisering eller du BØR lykkes
Inspirasjon eller du VIL lykkes?

Men husk: apropos energi og bevegelse: Press innenfra eller utenfra kan virke trykkende, beklemmende/fremmedgjørende og trigger ofte motstand.

Din grunnleggende holdning til Forbedringsprosjektet har stor betydning. Er den sterk og positiv orientert øker sjansen for at du gir prosjektet riktig fokus, mentalt, emosjonelt og i handling.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar