tirsdag 8. oktober 2013

GPS FOR JOBBEN - hva er din neste destinasjon?


Jeg husker med hvilken entusiasme jeg startet jobb livet, gjør du? Etter 6,5 år på Juridisk fakultet var jeg mer enn klar for å jobbe. I Finansdepartementets mørke korridorer ble det langt mellom de glade opplevelsene, men de var der. Folkene jeg møtte på jobb og læringen var definitivt mest viktig for meg. Hva var det viktigste for deg i din første jobb. Jeg lærte mye om hvordan å peppe meg selv opp, da alle andre tilsynelatende var mye tryggere enn meg selv.Nå vet jeg jo at det ikke er tilfelle. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sagt dette i en coaching samtale; "Du er IKKE alene om å føle utrygghet - alle gjør det!"

I neste jobb som advokat måtte jeg fortsette å gjøre meg selv sterk og trygg, da arbeidsmiljøet til tider ble vel tøft for meg. At det gjør en forskjell hvilket arbeidsmiljø vi jobber i, får jeg bekreftet til stadighet. Det å jobbe for å skape gode, trygge og åpne arbeidsmiljøer er derfor så viktig for meg. Vi er som fisker i vannet.

Trygghet og sikkerhet på hva er den beste jobben er ikke noe vi kan få overført fra andre. Denne tilstanden må vi skape selv.  Den jobben kan du ikke overlate til din leder. 

Det å bygge opp andre og bidra til at de har det fantastisk bra på jobb ble min egen jobb vei. Det ble det viktigste jeg la inn på GPSèn, som førte meg bort fra advokatjobben og deretter til en lederjobb, så coach utdannelse og deretter til å drive egen virksomhet. 

Å jobbe med ett slikt innhold har ingen direkte sammenheng  min utdannelse som jurist, men hva jeg oppriktig bryr meg om og vil gjøre gratis uten at noen spør meg om det. Det å bygge andre opp og gi dem et lite dytt i en bedre retning henger også på greip med mine viktigste  jobb verdier; varme, klokskap og betydningsfulle gjennombrudd.

Et perspektiv på det å jobbe er at det handler om å gjøre viktige ting for andre.  Det vi husker lettest etter en lang dag på jobben er hvem vi har snakket med og hvordan disse møtene var. Det som rører oss er hvilken eventuell forskjell vi gjorde.

Hva vil du? Er kanskje det "ekleste" spørsmålet du kan få., men også det viktigste. Hva du vil og hvillken retning bestemmer du deg for å ta i jobben. Vil du fortsette på samme måte i samme jobb eller vil du komme deg til et annet sted?

For å finne ut av dette viktige spørsmålet må du skape tid og rom for det. Livet er som regel så fullt fra før av, så har du ingen plan for å finne svaret vil du heller ikke få det. Noen venter helt til de har mistet jobben de har eller til det blir vesentlig dårligere. Hvor smart er nå det? 

Jeg møter mennesker, over 45 år, som har fått det langt mindre travelt med å finne ny jobb. Trygghet som en god pensjonsordning er "plutselig" blitt så mye viktigere enn å få utviklet sin kompetanse og få nye utfordringer. Men er det så trygt da? Er det ikke tryggere å satse på å være i utviklingsmodus og i gang med å klare nye ting? Er det ikke mye lettere å jobbe når du er inspirert og har stor arbeidsglede? Du kan vente til noen oppdager hvordan du har det og gjør noe for deg som hjelper, men de færreste får slik hjelp utenfra. En må ta tak i seg selv! Det tyngste steget er gjerne det første - å komme i gang med å evaluere hva er status. 

Hvor bra har du det? Hvordan vil livet være når du har det mye bedre på jobb?
Ja, vi bruker mye tid og energi på jobb. Hvorfor ikke sørge for at det blir maksimalt bra å jobbe? Du har langt flere muligheter enn du tror i dag.  Her er mine råd jeg har for deg som vil se på hva kan være neste stopp: 

  • Finn dine 3 på topp og bunn- hva er det du elsker/misliker ved jobben du har i dag?
  • I nåværende jobb - hva kan du ta initíativ til å gjøre mer av, begynne med, slutte med eller gjøre mindre av? Denne uken.
  • For å få ny jobb - hvem i ditt nettverk kan gi deg gode tips på passende jobber?
  • Du kan delta på mitt neste jobb seminar! I Oslo - 27 november kl. 17-21. 
  • Ring meg gjerne på 92436833 og jeg gir deg gratis coaching der og da:)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar