tirsdag 5. februar 2013

Å stå ved et veiskille - hvilken vei bør du ta?

Det å gå fra fast jobb som leder og advokat til å bli selvstendig næringsdrivende og coach opplevde jeg selv som  et krevende, men givende valg. Da jeg sa opp jobben var frykten merkbar og jeg lurte selvsagt på hvor smart det var. Ville jeg klare å få nok kunder? Kunne jeg oppnå store nok inntekter til å betjene millionlån?  Samtidig følte jeg meg mer levende og tilstede i livet mitt. Det å skulle gå en helt annen vei, hvor jeg ikke visste hvordan å gå den, skjerpet sansene mine. Intuitivt skjønte jeg at jeg burde lytte mer innover og vektlegge det jeg fant der i større grad. Godt hjulpet av at flere venner på den tiden var heller skeptiske til om coaching var liv laga i Norge. Meninger som "I Norge har vi venner og familie for slikt!", hjalp meg til å forstå at jeg måtte stole på mine egne innstikter. Tryggheten fant jeg ikke først hos andre, den måtte jeg grave frem i meg selv. Det er mange faser i min egen prosess, men her vil trekke frem en du kanskje finner interessant:

Noen uker etter oppstart med coaching utdannelse og egen virksomhet hørte jeg om et foredrag i San Fransisco av Cheryl Richersson, Hun var akkurat kommet ut med sin første bok; "Take time for your life". Cheryl var på den tiden ansett som en av USA`s beste coachere. Det å lytte til hennes perspektiver var spennende. Hva ville hun eventuelt si om det å så ved et veiskille? Etter selve foredraget ble det tid for Q & A, hvor nettopp dette var ett av spørsmålene. Cheryl sa det omtrent slik; "Du vil få hjelp utenfra hvis du handler ærlig ovenfor deg selv og gjør din prosess tilgjengelig for andre. Det vil si at du er åpen for at andre kan hjelpe deg og faktisk tror at så er mulig. Det betyr også at du er ydmyk for hvem du møter hvor, når og hvordan og spør deg selv hvilken hjelp du kan få fra dette møtet. Noen ganger vil hjelpen komme i en direkte form, andre ganger mer indirekte. Hvis ting på en vei oppleves som tungt, bør du stoppe og søke mot en vei som oppleves som lettere å følge"

Det er mye klokt i dette; kort oppsummert:

  1. Vær åpen og legg merke til hva som skjer eller er i ferd med å skje.
  2. Noe vil gå lett og noe tungt eller veldig tungt. Min erfaring er også at det som går lett kan være smartere å forfølge  enn det som oppleves som tungt. For eksempel: I jobben som advokat var det lett for meg å skape gode kunderelasjoner, mens tungt å jobbe med kompliserte saker som handlet om taktisk og strategisk rådgivning. Da jeg lot være å evaluere det med relasjonskompetanse som mindre verdifullt enn juridisk kompetanse begynte jeg å bevege meg i en for meg riktig retning.
  3. "Do what you love and the money will follow" er både tittelen på en bok og en relevant veiviser. Gjør mer av det du elsker og som gir deg energi.
  4. Tenk samarbeid og gjensidig ideutveksling. Snakk om ideene dine, drømmer du måtte ha, og legg merke til hva som skjer hos deg selv, men også hvordan andre responderer.
  5. Å bryte med det som har vært, enten en fast jobb, eller det å forlate en kjent fagområde vil føles ut som å miste klærne i styggvær. Du er sårbar og naken, men bare for en liten stund. Alt fra dager, til uker, til måneder, men jeg lover det går over. Når du er ærlig med deg selv og handler i tråd med din kjerne vil du få ett nytt lag med trygghet etterhvert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar