tirsdag 18. mars 2014

DU ER SOM INGEN ANDRE - og det er ikke de andre heller!

I går skrev Cathrine L. Wilhelmsen og jeg på Hegnar Kvinner om viktigheten av å omfavne og bruke alle sine deler. Det er lett å elske det vi liker ved oss selv og  hvor vi ligner på andre. Men hvordan skal en klare å omfavne det som er veldig annerledes enn andre? Kanskje noe av dette vil inspirere; 

Jo mer du er deg selv, på godt og vondt, jo mer energi har du og desto mer får du gjort - på din unike måte. 

Som ung advokat forsøkte å jeg å bli som de andre, mørk kledde og tøffe cooperate advokatene. Jo mer jeg prøvde å være som de andre, desto dårligere ble jeg. Inntil jeg knakk koden. Skjønte at jeg var spesielt god med folk. At klienten digget å snakke med meg, ikke fordi jeg var en veldig god jurist, men fordi jeg var oppriktig interessert i dem som mennesker.  Jeg søkte naturlig sammenheng mellom deres juridiske problem og hvem og hvor de var i livet som mennesker. Da vi fant denne sammenhengen ble det enklere å løse det juridiske problemet. 

I Aftenposten i dag skriver instituttleder Nils-Henrik von der Fehr i Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo at doktorander med fersk doktorgradsutdanning "i liten grad har vist at de har den selvstendighet og originalitet som er nødvendig for å lykkes som forsker". De har lagt et grunnlag som må følges opp med noe eget for å nå helt opp.

At det ikke holder med "copy paste" er gode nyheter for det unike i oss selv, om vi bare kan finne det og stole på det.

Det er noe helt unikt ved deg. Uten tvil. Der du skiller deg ut, kan du skinne. Når du skinner står du frem og mulighetene kan bli flere.

Men du må ta sjansen på å bli avvist og ikke ta det som et nederlag.

En av mine favorittutsagn er;

When the Universe say no you say next!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar