søndag 23. februar 2014

Jobbe smartere - ta imot hjelp!

Selvstendighet er en bra ting. Klare seg selv. Være uavhengig. Gå egne veier. Og det kan bli for mye selvstendighet. Ihvertfall hvis du vil oppnå mer. Med mindre energi. På kortere tid. Det er å jobbe smartere, ikke hardere! 

I morgen er en merkedag for meg. Da inngår jeg et nytt foretningssamarbeid. Det gleder jeg meg veldig til. Jeg er så heldig å få lov til å samarbeide med en av norges beste digitale strateger; Ine Thereze Gransæter. Sammen skal vi klare å realisere en drøm jeg har hatt lenge. Å gi enkel, lett tilgjengelig digital coaching, med smart innhold til en lav pris. Jeg har lenge tenkt hvordan skal jeg få det til. Mitt ønske om å være 100 % selvstendig har stått i veien.

Mange ønsker seg mer tid, mer samtid med familien og venner og mer tid til andre viktige ting som trening og god helse. Aldri har vi vært omgitt av så mange hjelpemidler. Hjelpemidler som er ment å spare tid. Det er akseptert å ha vaskehjelp, få hjelp til å skifte dekk og klippe plen. Hvor blir det all den tiden vi skulle fått i retur?

Jeg vet at bildet er sammensatt. At mange er overveldet av tusenvis av krav og forventninger, ikke minst på jobb. At ledelsen i mange bedrifter setter krav som det er umulig å innfri til avtalt tid. Folk løper i møte etter møte og kan først begynne å "jobbe" når kl. 15. Allikvel er mitt inntrykk at folk med fordel kan jobbe mer og bedre i lag. At det kan brukes mer tid til å snakke sammen før igangsetter en oppgave om hvordan jobbe smartere, ikke hardere. 

Alt starter med en tanke eller perspektiv. Hva er mulig eller ikke mulig? Bare det å tenke at du skal jobbe smartere, ikke hardere, setter deg i et annet modus. Du har bestemt deg for at det finnes en smartere måte å jobbe på. Veldig mange arbeidsoppgaver handler om bruk av mennesklige ressurser. Dine egne og andres. Du sitter på knappen. Den viktige knappen som bestemmer hvor mye du benytter deg av andres ressurser. Folk elsker å bli spurt om råd. Folk elsker å bli involvert. Folk elsker å få takk og bli anerkjent når de har gjort noe.

Tenk utenfor boksen. Tenk at du er omgitt av mennesker som vil deg vel. Som er klare for å gjøre din jobb lettere. Det eneste du må gjøre er å be om hjelp og ta i mot.

PS. Etter mange måneders opphold, er jeg nå klar for å skrive oftere. En gang i uken tenker jeg meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar